Omogen eller ej ?

Det finns så många sätt att vara omogen på, och alla är vi omogna.
Men sen finns det ju en stor skillnad på omogenhet och barnslighet.
Barnslighet brukar jag säga till dom som är typ 7 år, då är man "omogen" på ett helt annat sätt.
Men säger man barnslig till nån som är äldre, till exempel till mig, då skulle jag ta illa upp.
Men skulle nån säga att jag är omogen så skulle jag inte ta lika illa upp.
Fick höra från en väligt nära vän till mig idag att hon inte tyckte om en viss person som är 40-50 år som beter sig som om hon var 20 år
Då vill jag säga att hon är ung i sättet. Men vännen min tyckte då att hon va barnslig och att hon inte har växt upp än. Vilket hon har, men hon kanske inte vill vara 40-50, utan känner sig ung och kry fortfarande och vill då kanske se ut och bete sig som 20-30.  Jag ser inget fel med det ?
Men sen sa min vän att hon hade barn och hon tyckter inte att man som förälder ska bete sig & se ut som en 20 åring, att man inte accepterar sin ålder.
Jag tycker att så länge man känner sig ung & pigg så kan man få se ut och bete sig som man vill.
Men man kanske ska se upp så man inte blir en kaxig och uppkäftig mamma till sina barn, men annars tycker jag att det är helt okey att visa att man kan va snygg och ha roligt även när man är äldre.
Jag själv har en mamma som känner sig ung, hon har världens bästa humor, älskar att hålla på med hur man ser ut på utsidan, men hon beter sig fortfarande vuxet, men har det där lilla extra som jag älskar med henne, att hon förstår hur det är att vara ung och vill att man ska ta vara på livet, speciellt just nu.
Hon önskar själv att hon va 20 år.
Är man då omogen och har inte växt upp ? 
Att växa upp gör man genom att ta mer ansvar, kunna flytta hemifrån, ha en stabil ekonomi, göra saker självständigt och inte ta stöd från andra.
Och omogen är alla, är man inte det nån gång så skulle jag säga att man blivit en gammal surtant på 90 år.
Har försökt förklara detta för min kära vän, men då tryckte hon i sina hörlurar i öronen, då tyckte jag att hon var omogen och inte ville prata klart om det. Man gör inte så när man sitter och diskuterar och vet att båda har rätt, men man vill själv inte ge sig. 
Men tycker dock att det var helt fel av henne att säga att en förälder på 40-50 år är omogen och inte har växt upp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0