Vilken hudton har du?

.
( ) Mitt hår är askblont 4.
( )Mitt hår är ljusbrunt 4.
( ) Mitt hår är honungsblont eller jordgubbsblont 2.
(x) Mitt hår är kopparblont eller kopparrött 1.
( ) Mitt hår är vitt, grått eller vitt-grått (salt och peppar) 3.
( ) Mitt hår är mörkbrunt eller mahognyfärgat 3.
( ) Mitt hår är svart 3.
( ) Mitt hår är blåsvart 3.
( ) Mitt hår är kastanjebrunt med röda skiftningar i solen 3.
( ) Mitt hår är råttfärgat med guldiga skiftningar 1.
( ) Mitt hår är gyllenbrunt 1.
( ) Mitt hår är kopprigt rödbrunt 1.
( ) Mitt hår är gyllenblont (mörkare på vintern, blir ljusare på sommaren) 2.
( ) Mitt hår är råttfärgat/rökblont 4.
( ) Mitt hår är gråbrunt (tendens till dassig ton) 4.
( ) Mitt hår är askgrått/silvergrått 4.

( ) Min hudton är porslinsfärgad 4.
( ) Min hudton är rosa 4.
( ) Min hudton är rosa-beige och blir lätt brun 4.
( ) Min hudton är rosa-röd 4.
( ) Min hudton är beige-gul 4.
(?) Min hudton är mjölkvit, tendens till fräknar 2.
( ) Min hudton är persikofärgad (ev fräknar) 2.
( ) Min hudton är beige eller gyllenbeige 2.
( ) Min hudton är persikofärgad med röda stråk 2.
( ) Min hudton är mjölkvit till beige (tendens till fräknighet) 1.
( ) Min hudton är persikofärgad 1.
( ) Min hudton är gyllenbeige eller kopparbronzig 1.
( ) Min hudton är blek (med blåa ögon) 3.
( ) Min hudton är beige med blåa eller gröna undertoner 3.
( ) Min hudton är rosig (med blåa ögon) 3.
( ) Min hudton är olivfärgad (ibland med en grå ton) 3.
( ) Min hudton är svart, brun eller svart-brun 3.

( ) Mina ögon är isblå 4.
( ) Mina ögon är mörkblå 4.
( ) Mina ögon är blå med vita stråk 4.
(x) Mina ögon är gråblå 4.
( ) Mina ögon är ljusgrå 4.
( ) Mina ögon är grå-gröna 4.
( ) Mina ögon är klargröna med gula stråk från pupillen 4.
( ) Mina ögon är grön-bruna eller blå-bruna 4.
( ) Mina ögon är grå-bruna 4.
( ) Mina ögon är klarblå 2.
( ) Mina ögon är turkosa 2.
( ) Mina ögon är blå med gula skiftningar 2.
( ) Mina ögon är gyllenbruna med gröna skiftningar 2.
( ) Mina ögon är ljust gyllenbruna 2.
( ) Mina ögon är bärnstensfärgade 1.
( ) Mina ögon är brun-röda 1.
( ) Mina ögon är blekt klar-gröna 1.
( ) Mina ögon är avokado-gröna 1.
( ) Mina ögon är bruna (med olivfärgad hud) 3.
( ) Mina ögon är blå med bruna skiftningar 3.
( ) Mina ögon är gröna med bruna skiftningar 3.
( ) Mina ögon är grön-gråa 3.
( ) Mina ögon är gröna med vita fläckar 3.

Antal 1:or: 1
Antal 2:or: 1
Antal 3:or:
Antal 4:or: 1

Nyanserna delas in i fyra årstider: Vinter innebär kalla och intensiva färger. Sommaren är kall, men med mjukare, mer dämpade färgtoner. Våren är varm, med klara och gulaktiga undertoner. Höstens färger är varma, starka med orange eller gyllene undertoner.

Väldigt förenklat kan man säga att dina färger är KALLA om;
din hud är olivfärgad, grå-gul, ljus till svart
ditt hår är ljust till mörkblont, ljust till mörkbrunt, svart
dina ögon är ljus till mörkblå, hasselnötsbruna, gröna eller bruna

dina färger är VARMA om;
din hud är mjölkvit, gyllene och fräknig, ljus till svart
ditt hår är ljust till mörkblont med guldiga eller honungsfärgade skiftningar, ljust till mörkbrunt med varma skiftningar av jordgubbs- eller kopparrött
dina ögon är turkos till blå-gröna, hasselnötsbruna, gröna eller bruna

Vilken årstid du tillhör beror på vilken grundton du har i huden, gul eller blå (blått är kallt). Detta föds du med och ändras inte genom till exempel solning. Var uppmärksamma på att gula undertoner i tex asiatisk hud ändå kan vara kall! Då brukar den dra mer åt oliv, alltså vara grön-gul med tendens till grådassig ton en dålig dag.

·1. En höst kallar man
för det mesta den med brunt/rött hår, gröna/bruna ögon och olivfärgad hy. Denna
typ i färgskalan klär i murriga, varma färger som orange, brun, mossgrönt,
oliv, gult och varma röda toner. Kontraster som turkos, kornblå och corall kan
framhäva dess egna färger. Vissa gråa och svarta nyanser går bra som bas.
Gul underton på huden.

2. En vår kallar man för det mesta den med brun/blont hår, mellan brun till blek hy, blå/grå/gröna ögon. Klär i ljusa skira färger som varma pastellfärger, klar blå, gul och
guld-grön, persika och hallonröd. Brun och grå basfärger fungerar alltid på en
vår. Gul underton på huden.

·3. En vinter kallar man den som för det mesta har svart/brunt hår, blå/grå/bruna ögon och ljus/oliv hy. Kan klä i hårda skarpa färger som vitt, cerice rosa,
indigoblå , klargrönt och knallrött. Svart, grått och gråbrun är passande på en
person i vinterskalan. Blå underton på huden.

4. En sommar kallar man
den som för det mesta har blont/ljusbrunt hår,brun/rosa blek hy och blå/grå/gröna ögon.
Kan klä i ljusa svala färger, bleka pasteller och mjuka
nyanser av grön, rosa, corall, blå. Svart, varm knallrosa och turkos blir en
häftig kontrat på en sommarperson. Brun/grå och svart blir fina basfärger på en
sommar. Blå underton på huden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0